مهندس مصري يحول الأمثال الشعبية لصور بالذكاء الاصطناعي

32

AI بالعربي – متابعات

استخدم الكثير من الأشخاص خلال الفترة الماضية، بعض تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تعديل صورهم الشخصية وكذلك صور أحبائهم، ولكن ماذا عن تحويل الأمثلة الشعبية المصرية والحكم إلى صورة طريفة بواسطة أحد التطبيقات، وهذا ما فكر فيه ونفذه المهندس على سليمان .

اشترى دماغكاشترى دماغك

تحدث المهندس على سليمان، الحاصل على بكالوريوس الهندسة تخصص حاسبات، عن تحويله للأمثلة الشعبية والحكم إلى صور بواسطة أحد تطبيقات الذكاء الاصطناعي، حيث قال لـ” اليوم السابع”:” أنا هوايتى تصميم الجرافيك ومع مرور الوقت تعمقت فيها وأشتغلت في المجال ده بعد التخرج”.

الحب أعمىالحب أعمى

تابع:” كنت بجرب برنامج الذكاء الاصطناعي زى أي حد دلوقتى على السوشيال ميديا، وإزاى ممكن أستفيد منه في شغلى، فكرت أجرب أفكار مختلفة شوية، زى الأمثلة الشعبية اللى بنقولها بشكل يومى من غير مانفكر في تحويلها لمشهد أو صورة، وبدأت أترجم الأمثلة الشعبية للغة الإنجليزية وقدرت أحولها لصور لكن فيه أمثلة معرفتش أوصفها بالإنجليزية، والنتائج كانت ممتعة”.

الحيطان ليها ودانالحيطان ليها ودان
حول على بعض الأمثلة الشعبية لصور بواسطة برنامج الذكاء الاصطناعي مثل مثل “بيدس السم في العسل”، و” اللى بيته من زجاج ما يحدفش الناس بالطوب”، و”يقتل القتيل ويمشى في جنازته” وبعض الأمثلة الآخرى. وعن الصعوبات التي وجهته أثناء تحويله للأمثلة الشعبية لصور، حيث قال:”الصعوبات اللى واجهتنى هي أن البرنامج شغال باللغة بالإنجليزية، وجدت صعوبة في وصف بعض الأمثلة”.
الغرقان يتعلق بقشايةالغرقان يتعلق بقشاية
اللي بيته من زجاج مايحدفش الناس بالطوباللي بيته من زجاج مايحدفش الناس بالطوب

أنهى “على” حديثه معبراً عن أمنيته التي يحلم بتحقيقها في المستقبل، حيث قال:”ناوى أكمل أجرب محاولات كتيرة على برنامج الذكاء الاصطناعي، لأنى متوقع أن البرنامج هيكون فيه تطورات كتيرة وممكن من خلاله أي شخص يحصل على أي صورة عايزها بدل ما يبحث عنها في جوجل”.

اللي يحب العسل يتحمل قرص النحلاللي يحب العسل يتحمل قرص النحل
بيدور على ابرة في كوم قشبيدور على ابرة في كوم قش
بيصطاد فى المايه العكرةبيصطاد فى المايه العكرة
حط في بطنك بطيخة صيفيحط في بطنك بطيخة صيفي
زوبعة في فنجانزوبعة في فنجان
ضرب عصفورين بحجر واحدضرب عصفورين بحجر واحد
عصفور في اليد خير من ألف على الشجرةعصفور في اليد خير من ألف على الشجرة
على سليمانعلي سليمان
لا تبكى على اللبن المسكوبلا تبكى على اللبن المسكوب
نايم في العسلنايم في العسل
يقتل القتيل ويمشي في جنازتهيقتل القتيل ويمشي في جنازته

اترك رد

Your email address will not be published.